Rozvláčně

Po silvestrovském vystřízlivění se občané České republiky začínají řídit zcela novou úpravou občanského práva, která přináší celou řadu zcela nových pojmů (např. výprosa, pacht apod.) a některé pojmy přejmenované (např. zápůjčka místo půjčka, obchodní závod místo podniku atd.). Revoluční novinkou je rezignace zákona o obchodních korporacích na minimální výši základní kapitálu obchodních korporací a povinou tvorbu zákonného rezervního fondu. Výjimkou jsou akciové společnosti, kde i nadále je požadována minimální výše základního kapitálu 2 mil. Kč a povinný zvláštní rezervní fond na vlastní akcie. Průlomovou novinkou je možnost vyplácet zálohy na podíly na zisku. Komplikace bude pravděpodobně přinášet i dvojkolejnost obchodního práva, kdy např. na smlouvy uzavřené a společnosti založené před  1. lednem 2014 se použijí pravidla podle původního obchodního zákoníku, resp. občanského zákoníku, když se obchodní partneři, či společníci nerozhodnou jinak. K tomuto obecnému pravidlu existuje celá řada výjimek. Na spoustu otázek nám nový občanský zákoník, popř. zákon o obchodních korporacích nedává jednoznačnou odpověď a nechává značný prostor na rozhodování a posouzení soudu. Nejrozsáhlejší změny v daňových zákonech přináší zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb. Zákonným opatřením Senátu č. 340/2013 Sb. se zavádí nová daň z nabytí nemovité věci, jako náhrada za předchozí daň z převodu nemovitostí.

 

 

1. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.201

 

Daň z příjmů fyzických osob

 

1. Nově se označují příjmy podle

a) § 6 jako příjmy ze závislé činnosti (původně příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky),

b) § 7 jako příjmy ze samostatné činnosti (původně příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti,

c) § 9 jako příjmy z nájmu (původně příjmy z pronájmu).

 

2. Příjmy z darování (nově tzv. bezúplatné příjmy) jsou předmětem daně z příjmů. Osvobození bezúplatných příjmů vymezuje § 4a.

 

3. Prodlužuje se lhůta pro osvobození příjmů fyzických osob z prodeje cenných papírů ze 6 měsíců na 3 roky; zavádí se roční limit 100 tis. Kč pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů, které nejsou součástí obchodního majetku.

 

4. Srážkové dani nově podléhají autorské honoráře nepřekračující 10 000 Kč měsíčně od jednoho plátce. Maximální limit pro zdaňování dohod o provedení práce srážkovou daní se zvyšuje z 5 000 Kč na 10 000 Kč.

 

5. Příjmy z příležitostných činností jsou osvobozeny do 30 000 Kč ročně (původně 20 000 Kč).

 

6. Zvyšuje se limit pro odpočty darů (nově bezúplatných plnění) podle § 15 odst. 1 na 15 % ze základu daně.

 

7. Slevy na dani podle ZDP § 35ba odst. 1 písm. b) až e) a daňové zvýhodnění na děti mohou uplatnit pouze nerezidenti z EU, Norska nebo Islandu. Slevu na manžela podle § 35ba odst. 1 písm. b) bude možné uplatnit i za registrovaného partnera.

 

Daň z příjmů právnických osob

 

1. Osvobozen od daně je příjem z nájemného družstevního bytu nebo družstevního nebytového prostoru a z úhrady za plnění poskytované s užíváním tohoto bytu nebo nebytového prostoru plynoucí na základě nájemní smlouvy mezi bytovým družstvem  a jeho členem (fyzická nebo i právnická osoba); obdobně to platí pro společnost s ručením omezeným a jejího společníka a pro spolek a jeho člena. Novela reaguje na zrušení regulovaného nájemného, což byla dřívější podmínka pro osvobození.

 

2. Ustanovení § 17a vymezuje veřejně prospěšného poplatníka (dříve poplatník, který není založen nebo zřízen za účelem podnikání), který může snižovat základ daně podle § 20 odst. 7, resp. vztahují se na něj specifické podmínky u daně z příjmů zejména podle § 18a a § 19b.

 

3. Od základu daně nelze odečíst hodnotu bezúplatného plnění (původně darů), na základě kterého plyne poskytovateli bezúplatného plnění nebo osobě s ním spojené prospěch bez poskytnutí odpovídajícího protiplnění, tj. např. podle důvodové zprávy k zákonnému opatření zištně poskytnuté bezúplatné plnění. V úhrnu lze odečíst podle § 20 odst. 8 bezúplatná plnění nejvýše 10 % (původně 5 %)  ze základu daně sníženého podle § 34..

 

Společná ustanovení

 

1. S ohledem na skutečnost, že finanční leasing není podle nekodifikovaného práva nájmem, ani pachtem bylo nutné do zákona o daních z příjmů doplnit jeho definici do § 21d.

 

2. Pro potřeby rozlišování úroků z hlediska daně z příjmů se zavádí nový pojem úvěrový finanční nástroj zahrnující úvěr, zápůjčku, dluhopis, vkladový list, vkladový certifikát a směnku alternativně vedle úroků u úvěru a zápůjčky (dříve půjčky).

 

3. Daňovým nákladem je daň z nabytí nemovité věci u převodce (např. prodávajícího) popř. i ručitele, pokud bude zaplacena. Podmínka je obdobná jako platila pro daň z převodu nemovitostí.

 

4. Daňovým nákladem je pořizovací cena pozemku u poplatníka daně z příjmů fyzických osob do výše příjmů z prodeje jednotlivého majetku. Pro právnické osoby již od 1. 1. 2014 omezení daňového nákladu při prodeji pozemků žádné není. 

 

5. Nově jsou od 1. 1. 2014 stanovena pravidla pro odpočet na podporu výzkumu a vývoje viz § 34a až § 34e. Ustanovení § 34f až § 34h upravuje pravidla pro odpočet na podporu odborného vzdělávání.

 

6. Při uplatnění paušálního výdaje na dopravu u vozidla, které fyzická osoba nezařadila do obchodního majetku, se kromě náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty nedá uplatnit v základu daně ani sazba základní náhrady.

 

7. Zatřiďování hmotného majetku do odpisových skupin podle Přílohy č. 1 nově vychází z klasifikace CZ-CPA namísto zrušené Standardní klasifikace produkce (SKP).

 

 

2. Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Tvorba zákonných opravných položek u pohledávek vzniklých od 1. 1. 2014 již není limitována částkou při vzniku pohledávky 200 tis. Kč, kdy nebylo možné bez soudního, rozhodčího nebo správního řízení tvořit opravné položky podle zákona o rezervách § 8a. Limit 200 tis. Kč se nově vztahuje jen na postoupené pohledávky nevymáhané v soudním, rozhodčím a správním řízení u postupníka. Namísto původních 6 lhůt od konce sjednané lhůty splatnosti a tomu odpovídající maximální výši tvořené opravné položky obsahuje nová úprava lhůty a maximální výši opravné položky pouze dvě.

 

 

3. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Testování osvobození od DPH při převodu pozemku se provádí ve dvou krocích. Podle § 56 odst. 2 je osvobozeno dodání pozemku

a) na němž nestojí nemovitá stavba a

b) na němž není inženýrská síť a

c) který není určen k zastavění nemovitou stavbou podle stavebního povolení nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby.

Osvobození od daně se následně posoudí podle ZDPH § 56 odst. 3 (lhůta 5 let od vydání prvního kolaudačního souhlasu nebo ode dne, kdy bylo započato první užívání stavby na pozemku, a to k tomu dni, který nastal dříve). V důsledku změny zákona o dani z přidané hodnoty od 1. 1. 2014 bude zřejmě docházet k vzestupu cen o DPH u nemovitých věcí jejichž součástí je pozemek (původně od daně osvobozený). Jedná se např. o byty, pozemky se stavebním povolením, pozemky s inženýrskými sítěmi a další. Vybranými aspekty zdaňování převodu pozemků DPH v roce 2014 se zabývá Informace GFŘ

http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-placeni-dani/Informace_k_par_56_od_roku_2014.pdf

a dále je projednával i Koordinační výbor

http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-prispevky-kv-kdp/Zapis_KV_KDP_2013-12-18.pdf.

Již v Bulletinu č. 12/2013 jsme upozorňovali na novou povinnost elektronických podání týkajících se DPH.

.

4. Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovité věcí (dříve daň z nemovitostí), byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Věcnou změnou je reakce na novou koncepci pojetí jednotky dle nového občanského zákoníku (jednotku nově tvoří byt či nebytový prostor, dále podíl na společných částech domu a podíl na pozemku). Pro výpočet základu daně, kterým je u jednotky upravená podlahová plocha bytu nebo nebytového prostoru, vedle současného koeficientu ve výši 1,20 se nově zavádí koeficient ve výši 1,22. Koeficient 1,20 se použije pouze tehdy, pokud s jednotkou není spojen spoluvlastnický podíl na pozemku nebo se jedná pouze o pozemek v celém rozsahu zastavěný domem, v němž jsou byty a nebytové prostory, případně jejich soubory, evidované v katastru nemovitostí jako jednotky. Koeficient 1,22 se použije v ostatních případech. Poplatník - vlastník jednotky, který již dříve podal daňová přiznání, nemá povinnost znovu podat daňové přiznání. Správce daně vyměří daň z moci úřední.
Nově se jako poplatník daně stanoví také svěřenský fond, podílový fond, stavebník u
práva stavby, nájemce či pachtýř.
Zrušuje se prováděcí vyhláška č. 12/1993 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí. Osvobození pozemků a staveb původně vyplývající z této vyhlášky je nově zapracováno přímo do zákona o dani z nemovitých věcí.

Přehled koeficientů k dani z nemovitých věcí platných k 1.1.2014 naleznete zde http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-nemovitosti/informace-stanoviska-a-sdeleni/2013/prehled-koeficientu-k-dani-z-nemovitosti-4585 .

.

 

5. Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Správce daně bude zveřejňovat svoji schopnost technicky zřídit daňové informační schránky a rozsah a členění informací v ní soustřeďovaných, četnost aktualizace apod.
Daňové informační schránky budou zřízeny z moci úřední uživatelům datových schránek, kteří ji nemusí využít (nemusí daňovou informační schránku aktivovat).
Nahlížet do daňové informační schránky lze na základě přihlášení prostřednictvím datové zprávy ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně podepsané uznávaným elektronickým podpisem, nebo s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.

Daňovému subjektu, který má k 1. 1. 2014 zpřístupněnu datovou schránku, zřídí podle přechodných ustanovení novely daňového řádu z moci úřední správce daně daňovou informační schránku nejpozději do 3 měsíců.

.

 

6. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, byl novelizován zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Novela rozšiřuje účetní jednotky např. o svěřenské fondy, fondy obhospodařované penzijní společností a investiční fondy bez právní osobnosti (dříve právní subjektivity). Dále je nově upravena odpovědnost za vedení účetnictví těchto subjektů a audit jejich účetních závěrek.

 

 

7. Zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí

Účinnost od 1.1.2014

S ohledem na odpor Senátu při schvalování původního návrhu zákona došlo k úpravě poplatníka daně na původní podmínky podle daně z převodu nemovitostí. Poplatníkem je převodce a nabyvatel je v roli ručitele. Ve smlouvě je možné sjednat, že poplatníkem bude nabyvatel.
Předmětem daně je zejména úplatné nabytí vlastnického práva k nemovité věci, která je

a) pozemkem, stavbou, částí inženýrské sítě nebo jednotkou nacházejícími se na území České republiky,

b) právem stavby, jímž zatížený pozemek se nachází na území České republiky, nebo

c) spoluvlastnickým podílem na nemovité věci uvedené v písmenech a) nebo b).

Zákonné opatření vymezuje celou řadu osvobození od daně.
Základem daně je nabývací hodnota snížená o uznatelný výdaj.

Nabývací hodnotou může být

a) sjednaná cena (úplata za nabytí vlastnického práva k nemovité věci),

b) srovnávací daňová hodnota (75 % směrné hodnoty podle vyhlášky MF ČR č. 419/2013 Sb., nebo zjištěné ceny podle rozhodnutí poplatníka),

c) zjištěná cena (podle zákona o oceňování majetku), nebo

d) zvláštní cena (vydražení, vklad apod.).

Nabývací hodnota se stanoví ke dni, kdy nastala skutečnost, která je předmětem daně.
Daňové přiznání podává poplatník nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž byl v katastru nemovitostí proveden vklad

a) vlastnického práva k nemovité věci,

b) práva stavby, nebo

c) správy svěřenského fondu.

Sazba daně činí 4 %. Na daň se platí nově záloha.

.

 

8. Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě pdvojného účetnictví, byla novelizována vyhláškou č. 467/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Technickým zhodnocením se rozumí zásahy do majetku uvedeného do užívání, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů, nebo rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku, včetně nástaveb, přístaveb a stavebních úprav, pokud vynaložené náklady dosáhnou ocenění určeného účetní jednotkou

a) pro vykazování v dlouhodobém nehmotném majetku,  

b) pro vykazování samostatných hmotných movitých věcí a souborů samostatných hmotných movitých věcí v dlouhodobém hmotném majetku,  

c) u staveb dosáhnou vynaložené náklady dosáhnou významné hodnoty ve vztahu k ocenění jednotlivé stavby.

Náklady vynaloženými na technické zhodnocení se rozumí souhrn nákladů na dokončené zásahy do jednotlivého dlouhodobého majetku za účetní období

S ohledem na nové pojetí stavby jako součásti pozemku je rozšířeno využití poměrného rozúčtování pořizovací ceny i pro pořízení více než jedné části majetku

 

 

Finanční zpravodaj

 

9. Finanční zpravodaj č. 8/2013 Sb.

Účinnost od 1.1.2014

Na souběh placení daně z převodu nemovitostí a daně z nabytí nemovité věci reaguje GFŘ zveřejněním čísel účtů na jaké budou tyto daně odváděny. Každoročně zveřejňuje GFŘ informaci jak správně zaplatit daň, kde poplatníci i plátci najdou podrobnosti k placení daní a souvisejících poplatků v nadcházejícím roce.